Przesyłanie reklam poprzez pocztę elektroniczną jest obok banerów jednym z najczęściej stosowanych typem reklamy internetowej. E-mail marketing to forma reklamy, którą konsumenci otrzymują na swoje skrytki pocztowe e-mail. Taka reklama może przybierać różne postaci.
Najpopularniejsza odmiana reklamy mailingowej przybiera postać grafiki wyświetlanej u użytkownika w oknie programu pocztowego .
Pod nazwą Mailing kojarzone są listy poczty elektronicznej w formie plików tekstowych kodowanych w html bądź flash, skierowane bezpośrednio do użytkownika konta poczty elektronicznej. Niestety na taką formę reklamy narażeni są przede wszystkim użytkownicy darmowych kont pocztowych. Wzrost szybkości łącz wykorzystywanych przez internautów wpływa na wzrost limitów wielkości reklam przesyłanych e-mailem ustalanych przez portale i serwisy posiadające bazy danych swoich użytkowników.
Reklama w newsletterach bardziej przypomina reklamę prasową lub internetową reklamę typu display. Reklama taka różni się od e-maili reklamowych głównie dlatego, że w to sami użytkownicy świadomie wyrażają zgodę na subskrypcję newsletterów zawierających informacje na interesujące ich tematy. Można pokusić się o stwierdzenie, że jak użytkownik zamówił subskrypcję newslettera to wyraził zgodę na otrzymywanie informacji, w których mogą być reklamy i zapozna się z nimi. Dlatego można przypuszczać, że reklamy umieszczone w newsletterach są lepiej odbierane i bardziej akceptowane. Z tego powodu reklama w biuletynach jest skuteczniejsza niż rozsyłana bezpośrednio na bezpłatne konta mailowe. Jednakże reklama tego typu posiada jeden główny mankament, którym jest zasięg. Niestety jest on o wiele mniejszy od reklam e-mailowych, ze względu na liczbę subskrybentów, których zazwyczaj jest mniej niż użytkowników zakładających darmowe konta pocztowe.
Uzasadnieniem e-mail marketingu jest często określenie „opt-in e-mail”, aby odróżnić ją od spamu, ponieważ reklama w internecie często traktowana jest jako spam. Jednak mimo tego negatywnego zjawiska reklama docierająca poprzez konta e-mail nadal stanowić będzie podstawową reklamę w Internecie.